smochin



SMOCHIN (Ebr. te’ena , „smochină, smochin"; ebr. pag, „prima smochină necoaptă", numai Cântarea Cântărilor 2:13; gr. olynthoi, „smochină necoaptă", sezon nespecificat, numai Apocalipsa 6:13; gr. sykon, „smochină", gr. syke, „smochin".

Originar din Asia Mică şi din E regiunii mediteraneene, smochinul (Ficus carica) este un pom care ajunge până la o înălţime de 11 m deşi în ţinuturile pietroase creşte adesea ca un arbust cu mai multe tulpini. A început să fie cultivat devreme în Palestina, ca şi viţa-de-vie şi măslinul (de ex. Judecători 9:1 ş.urm.) cu care este asociat în promisiunile lui Dumnezeu de prosperitate şi în avertismentele profetice (Ieremia 5:17; Osea 2:12; Ioel 1:7, 12; Habacuc 3:17). Smochinul este plantat adesea împreună cu viţa-de-vie (Luca 13:6), aşa încât ramurile lui şi bolta viţei-de-vie au dus la bine-cunoscuta expresie „a locui sub via lui şi sub smochinul lui" (1 Împăraţi 4:25; Mica 4:4; Zaharia 3:10; cf. 2 Împăraţi 18:31; Isaia 36:16 - deşi unele cazuri s-ar putea să se refere doar la preferinţa rurală de a cultiva smochini care înconjurau casa).

Pierderea sau distrugerea acestor pomi care creşteau încet, care necesitau ani de muncă răbdătoare (Proverbe 27:18; Luca 13:7) era o calamitate naţională (Ieremia 5:17; Habacuc 3:17; cf. Psalmul 105:33), în timp ce productivitatea lor erau un însemn al păcii şi al favoarei divine. Smochinele sunt menţionate adesea în legătură cu viţa-de-vie, palmierul şi rodia (ex. Deuteronom 8:8) şi absenţa lor a format o parte din plângerea israeliţilor din Numeri 20:5).

Se spune că Adam şi Eva au fost îmbrăcaţi cu cingători făcute din frunze late de smochin (Geneza 3:7) şi frunzele de smochin mai sunt încă cusute împreună în Orient şi folosite pentru învelirea fructelor proaspete trimise pe pieţe, unde acestea reprezintă un produs comercial căutat. Turtele sau prăjiturile cu smochine uscate (din ebr. debela, „presate împreună" erau o hrană excelentă, erau uşor de transportat şi constituiau un dar acceptabil (1 Samuel 25:18; 1 Cronici 12:40). O asemenea turtă de smochine a fost prescrisă de Isaia drept cataplasmă pentru umflătura lui Ezechia (2 Împăraţi 20:7; Isaia 38:21).

Biologia complicată a smochinului i-a pus în încurcătură pe autorii care sunt nefamiliarizaţi cu el. Smochinul primitiv trebuie polenizat de viespea de smochin care se strecoară în partea superioară a orificiului smochinei tinere. Insecta îşi are istoria vieţii în interiorul smochinelor necomestibile de parte bărbătească, smochine care apar de câteva ori pe an. Smochinele comestibile de parte femeiască sunt polenizare de insectele acestea, dar speciile de smochin cultivate în mod obişnuit îşi rodesc fără ajutorul insectelor polenizatoare. Astfel, smochinele menţionate în Ieremia 8:13; Apocalipsa 6:13 nu aparţin unei recolte definite, în timp ce smochinele rele ar putea fi smochine necomestibile (Ieremia 24:2b; 29:17). În Cântarea Cântărilor 2:13 se face referire la smochinele comestibile din prima recoltă (ebr. pag, încă necopt); Isaia 28:4; Ieremia 24:2; Osea 9:10; Mica 7:1; Naum 3:12. Ciudatul incident când Isus a blestemat smochinul (Matei 21:21:18-22; Marcu 11:12-14) poate fi explicat prin frunzişul lui din afara sezonului, cu mult înainte ca fructele să se maturizeze în mod normal.

Smochinul a inspirat numeroase comparaţii, metafore şi proverbe (de ex. Ieremia 21:1 ş.urm.; Mica 7:1; Matei 7:16; Iacov 3:12). În peroada elenistică smochinii erau consideraţi atât de importanţi pentru economia naţională, încât grecii au dat legi speciale pentru a reglementa exportul lor.

Sicomorul (gr. sykomoraia; Lat. Ficus sycomorus), asociat cu Zacheu în Luca 19:4, este cunoscut adesea ca smochinul-dud, deoarece are caracteristici comune cu cele ale dudului.

BIBLIOGRAFIE
A. Goor şi M. Nurock, Fruits of the Holy Land, 1968, p. 54-69; J. A. Motyer, NIDNTT 1, p. 72-725.

J.D.D.
F.N.H.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Cele mai citite articole: