potop
POTOP. Termenul se referă la o
revărsare de ape pe care a lăsat-o Dumnezeu în vremea lui Noe pentru a nimici
întreaga omenire, cu excepţia câtorva suflete (Geneza 6-8). Cuvântul folosit în
VT pentru a descrie fenomenul este mabbul, un termen a cărui provenienţă
nu ne este cunoscută. Întrucât singurul loc unde mai apare acest termen în
afara pasajului din Geneza 6-11 este Psalmul 29:10, trebuie să considerăm că el
se referă la o calamitate de o amploare, aşa cum este descrisă în Geneza. În
LXX, mabbul este tradus prin kataklysmos, şi acesta este cuvântul
pe care-l foloseşte şi NT (Matei 24:38-39; Luca 17:27; 2 Petru 2:5) pentru a
descrie acelaşi eveniment.
a. Motivul potopului
Când Dumnezeu a văzut că omul era pornit spre rău
şi făcea numai răul (Geneza 6:5), El a hotărât să-l nimicească cum era de
altfel drept să o facă (6:1-7). Dar *Noe a fost un om neprihănit, aşa că el
împreună cu familia lui au fost cruţaţi şi li s-a permis să înceapă o nouă
lume.
b. Pregătirea
Geneza 6:3 şi 1 Petru 3:20 ne arată că în îndurarea
nespus de mare a lui Dumnezeu, El a lăsat o perioadă de 120 de ani de graţie,
înainte de a începe potopul. În această perioadă, Dumnezeu i-a poruncit lui Noe
să construiască o corabie şi i-a dat în scopul acesta instrucţiuni detaliate.
De asemenea, El a promis că va încheia un legământ cu Noe (Geneza 6:18, vezi
mai jos).
c. Pasagerii din arcă
Au fost scăpaţi prin corabie opt persoane şi anume:
Noe, soţia lui, cei trei fii ai lui, Sem, Ham şi Iafet şi cele trei soţii ale
acestora (Geneza 6:18; 7:7,13; 2 Petru 2:5). Au mai fost scăpaţi câte două
exemplare din fiecare soi de animale, parte bărbătească şi parte femeiască,
inclusiv păsări (după soiul lor, min, care nu înseamnă neapărat
„specie"; *CREAŢIA, II. d.). Pe lângă acestea au mai fost
luate în arcă douăsprezece vieţuitoare, şase parte bărbătească şi şase parte
femeiască, din fiecare specie de animale curate, probabil pentru mâncare şi
pentru jertfe (7:23; unii comentatori interpretează că numărul a fost de şapte
exemplare din fiecare specie, nu patrusprezece). De asemenea, s-a mai încărcat
în corabie hrană vegetală pentru toţi aceşti „pasageri" din corabie. Nu se
aminteşte nimic de vieţuitoarele din mare, dar probabil că acestea sunt incluse
în expresia „din tot ce trăieşte, din orice făptură" (6:19) şi puteau fi
plasate în afara corăbiei.
d. Potopul
Când Noe şi însoţitorii lui au intrat în corabie,
Dumnezeu a încuiat uşa după ei (7:16) şi a dat drumul apelor. Acestea s-au
revărsat sub formă de ploaie (7:4, 12) şi cu o aşa forţă încât Biblia spune că
„zăgazurile cerului s-au deschis" (7:11), o metaforă foarte plastică.
Nivelul apelor s-a ridicat şi datorită apelor de dedesubt, „toate izvoarele
Adâncului celui mare (tehom) s-au deschis" (7:11), dar este posibil
ca aceasta să fie o exprimare metaforică, aşa cum este sugerat de modul în care
este folosit cuvântul tehom, care se găseşte de obicei în pasaje
poetice. Aşadar, nu este util să căutăm fenomene geologice care să-l explice.
e. Cronologia potopului
Noe a intrat în corabie în ziua a 17-a zi a lunii a
2-a, în al şase sutelea an al vieţii sale (7:11), iar pământul s-a uscat în
ziua a 27-a zi a lunii a doua, în cel de-al 601-lea an al vieţii sale. Aşadar,
numărând 30 de zile într-o lună, potopul a durat 371 de zile. Ploaia a căzut 40
de zile (7:12) şi apele au continuat să crească alte 110 zile (7:24) = 150;
apoi apele au început să scadă timp de 74 de zile (8:5) = 224; după patruzeci
de zile a fost dat drumul unui corb (8:6-7) = 264; după alte 7 zile, Noe a dat
drumul unui porumbel (8:8, după „alte şapte zile" în 8:10) = 271; i-a mai
dat drumul după alte 7 zile (8:10) = 278; i-a mai dat drumul pentru a treia
oară, după alte 7 zile (8:12) = 285; după 29 de zile, Noe a ridicat
învelitoarea corăbiei (8:13 cu 7:11) = 314; după alte 57 de zile, pământul a
fost în cele din urmă uscat (8:14) = 371 zile în total.
f. Extinderea potopului
Faptul că tot ce exista (6:17), inclusiv omul
(6:7-7:21) şi animalele (6:7,13,17; 7:21-22), urma să fie nimicit de pe faţa
pământului prin potop este afirmat clar, dar nu trebuie să se piardă din vedere
faptul că există adverbe care precizează localizarea potopului: pe faţa
pământului (‘eres; 6:17; 7:17, 23); sub cer (samayim; 6:17;
7:19); şi pe pământ (‘adama; 7:4, 23). ‘eres poate fi tradus cu
„ţară" (de ex. Geneza 10:10), samayim cu „cer" sau cu partea
vizibilă a cerului în limitele orizontului (de ex. 1 Împăraţi 18:45), şi
întinderea lui ‘adama ar fi determinată în cazul acesta de primii doi
termeni. Aşadar, este posibil ca un potop de proporţii neasemuite să fi
îndeplinit aceste condiţii fără însă a acoperi întreaga suprafaţă a globului.
Argumentului că un astfel de potop parţial nu ar fi necesitat protejarea
animalelor în corabie i se poate aduce un contraargument, şi anume, sugestia
că, în cazul în care a fost implicată o întreagă zonă climaterică împreună cu
fauna ei, o astfel de măsură era necesară. Afirmaţia că toţi munţii înalţi (har)
de sub ceruri au fost acoperiţi (7:19-20) şi că, spre sfârşitul potopului, ei
au început să se vadă (8:5) este interpretată ca un fenomen produs de ceaţa
care trebuie să fi însoţit cataclismul. Această interpretare favorizează un
potop limitat, dar textul poate fi de asemenea fi interpretat în sensul unui
potop universal. Dogmatismul nu este o alegere rezonabilă nici într-un caz nici
în celălalt. Tradiţional, învăţătura Bibliei a fost interpretată în sensul că
toţi oamenii au fost nimiciţi, cu excepţia lui Noe şi a familiei lui.
g. Sfârşitul potopului
Dumnezeu Şi-a adus aminte de Noe care era în
corabie şi a făcut ca apele să scadă treptat, până când corabia s-a oprit pe
muntele Urartu (*ARARAT). Pentru a afla dacă putea să iasă din corabie sau nu,
Noe a dat drumul prima dată unui corb, care probabil că a putut să se hrănească
cu stârvuri şi să se cocoaţe pe acoperişul corăbiei (8:7); apoi a dat drumul
unui porumbel, care la al doilea zbor a adus o frunză de măslin, indicând că
apele au scăzut până la poalele munţilor, unde cresc măslinii, suficient ca
pământul să fie uscat şi să se găsească hrană pentru animale (8:8-11). Când a
dat drumul porumbelului pentru a treia oară, acesta nu s-a mai întors (8:12),
aşadar Noe a socotit că este timpul să iasă din corabie, dar nu a făcut lucrul
acesta până nu a primit poruncă de la Dumnezeu. Atunci, Noe a adus arderi de
tot din fiecare animal curat şi din fiecare pasăre curată (vezi punctul c.
mai sus), iar Dumnezeu a făcut un legământ că nu va mai aduce alt potop peste
pământ (8:21-22; Isaia 54:9), l-a binecuvântat pe Noe şi pe fiii lui (9:1) şi a
confirmat această binecuvântare printr-un legământ (9:11) a cărui semn a fost
curcubeul din nori (9:13-17).
h. Paralele din scrierile cuneiforme
Istorisiri cu privire la un potop au mai fost
găsite printre documentele cuneiforme descoperite în Orientul Apropiat. O
tăbliţă sumeriană din Nippur, în partea de S a Babilonului, descrie cum
împăratul Ziusudra a fost avertizat că zeii au hotărât ca omenirea să fie
nimicită printr-un potop şi i s-a spus să construiască o arcă mare în care
să-şi scape viaţa. Această tăbliţă a fost scrisă în jurul anului 1600 î.Cr.,
dar după toate probabilităţile istorisirea aceasta a fost cunoscută în
Mesopotamia cu multe secole înainte de data aceasta. Realitatea unui potop
devastator este reflectată şi în tradiţia istorică şi literară a sumerienilor.
Există o poveste acadiană, conţinută în copiile incomplete ale Epopeei lui
Atrahasis, scrisă în 1630 î.Cr., care a circulat mult în secolele care au
urmat (este cunoscută la *Ugarit). Această istorisire descrie un potop care a
fost trimis de zei ca să-i nimicească pe oameni, după ce încercarea lor de a-i
stăpâni a eşuat. Piosul Atrahasis a fost avertizat de zeul-creator Enki (sau
Ea) să construiască o corabie şi să-şi scape viaţa împreună cu familia, cu
animalele şi cu bogăţiile lui. După şapte zile de potop, corabia s-a oprit pe
uscat. Atrahasis a adus o jertfă zeilor care s-au adunat în jurul lui ca
muştele. Zeii au regretat ceea ce au făcut şi au reinstituit societatea pe
principiul vinovăţiei şi a pedepsei personale. Faimoasa istorisire babiloniană,
Istorisirea despre potop, care face parte din Tăbliţa XI din Epopeea
lui Ghilgameş (*BABILON), provine în
mare măsură din această lucrare. A existat o copie a acestei lucrări care a
fost excavată la Ninive cu aproximativ 20 de ani înaintea acesteia şi care a
fost identificată în BM în 1872 de George Smith. În această versiune, eroul
numit Uta-napiştim, şi odată Atrahasis, îi povesteşte lui Ghilgameş felul în
care i s-a dăruit imortalitate, după ce a supravieţuit în urma potopului. El
povesteşte aceleaşi evenimente care sunt conţinute şi în Epopeea lui
Atrahasis, cu câteva detalii în plus. Printe aceste detalii se numără
oprirea corăbiei pe Mt. Nisir (în NV Persiei) şi faptul că s-a dat drumul în
unui porumbel, apoi unei rândunici şi în final unui corb, iar când corbul nu
s-a mai întors, cei din corabie au debarcat. Aceste relatări din textele
cuneiforme prezintă similarităţi cu Geneza 6-9, un fapt care poate fi explicat
ca o mărturie comună cu privire la acelaşi eveniment istoric. Multele elemente
exagerate din versiunea cuneiformă ne sugerează că dintre cele 2 realtări cea
din textele cuneiforme este mai puţin credibilă decât relatarea biblică.
i. Surse
Mulţi teologi consideră că naraţiunea despre potop
din Geneza 6-9 provine din două surse, I Documentul iahvist şi P preoţesc,
combinate de un editor, după întoarcerea din Exil. Conform acestei teorii,
tradiţiile orale din perioadele mai vechi au fost colectate şi au fost scrise
sub forma „documentului" numit J, de-a lungul mai multor secole, începând
în prima parte a perioadei monarhice. Cealaltă sursă (P) a fost rezultatul
tradiţiilor preoţeşti de-a lungul secolelor, începând din vremea lui David,
care au fost scrise începând de pe la anul 500 î.Cr. până pe vremea lui Ezra,
inspirându-se în unele porţiuni, cum este cazul potopului, din tradiţiile
babiloniene cu care israeliţii s-au familiarizat în timpul Exilului. Existenţa
celor două surse este dovedită prin criterii cum ar fi utilizarea a două nume
pentru divinitate, YHWH în I şi ’elohim în P; tot ca argument în
favoarea acestei teorii este făcută şi observaţia că lui Noe i se spune să ia
în corabie câte şapte (sau patrusprezece) exemplare din fiecare soi de
vieţuitoare curate şi două din cele necurate (Geneza 7:2-3 = I), iar în altă
parte i se spune să ia câte două exemplare din fiecare soi de vieţuitoare
(Geneza 6:19 = P; vezi c. mai sus).
Aceste probleme pot fi explicate şi altfel (vezi
Bibliografia), iar unitatea naraţiunii cu privire la potop este sugerată de
uniformitatea afirmaţiilor cum ar fi cele cu privire la cauzele potopului
(Geneza 6:5-7,1, 11:13 P), cele cu privire la scopul lui (Geneza 6:7,1,13, 17,
P; 7:4,1, 21, P 22-23,1; 8:21,1) şi cele cu privire la scăparea unui număr mic
de persoane (Geneza 6:8,1, 18-20, P; 7:1-3, 7-9,1, 13:16a, P, 16b, I; 8:16-19,
P).
j. Arheologia şi potopul
Săpăturile arheologice de la Ur, Kish, Warka şi
Farah, în S Mesopotamiei, au scos la suprafaţă dovezi cu privire la inundaţii
cataclismice. Cei care au condus operaţiunile de excavare în primele două locuri
amintite, Sir Leonard Woolley şi S.H. Langdon, au considerat că aceste vestigii
au de-a face cu potopul biblic. Acest lucru, însă, este puţin probabil,
întrucât straturile corespunzătoare „potopului" din cele patru locuri în
care s-au făcut săpături nu sunt toate din aceeaşi perioadă şi în fiecare caz
ele pot fi explicate ca fiind rezultatul unei inundaţii neobişnuit de mari mari
produsă de un râu. În plus, cel mai vechi strat, cel de la Ur, nu pare a fi
format înainte de anul 4000 î.Cr., o dată care se încadrează bine în
desfăşurarea continuă a culturilor preistorice din Orientul Mijlociu şi la care
nu se vede nici o întrerupere în alte domenii. Dacă se consideră că Biblia se
referă numai la o inundaţie locală în câmpia Mesopotamiei, atunci unul din straturile
care se găsesc în unul din aceste patru locuri este produsul acestei inundaţii,
dar dacă, aşa cum pare probabil, Geneza vorbeşte despre un eveniment mult mai
cataclismic, vestigiile descoperite în Mesopotamia trebuie considerate
irelevante.
k. Geologia şi potopul
Nu se cunoaşte nici o dovadă geologică sigură cu
privire la potopul biblic. Sunt multe evenimente însă, care în trecut, şi mai
ales în sec. al 19-lea, au fost citate ca dovezi ale unui potop mare.
Majoritatea acestora sunt astăzi explicate mai satisfăcător ca fiind vestigii
ale acţiunii glaciare din era glacială. Legate de era glacială, însă, au fost
anumite schimbări cum ar fi variaţii în nivelul mării datorită îngheţării apei
în gheţari şi a topirii acestora, precum şi scufundarea şi înălţarea uscatului,
în funcţie de creşterea şi descreşterea greutăţii gheţarilor de pe uscat, care
puteau să producă efecte care sunt în acord cu relatările biblice. Sfârşitul
ultimei eroziuni glaciare poate fi datată la aprox. 10.000 î.Cr., aşa încât s-ar
putea considera că Noe şi contemporanii lui au trăit în aceasta perioadă
îndepărtată (*GENEALOGIE).
BIBLIOGRAFIE
General: A. Parrot, The Flood and Noah’s Ark,
1955; A. Heidel, The Gilgamesh Epic and Old Testament Parallels, 1949,
cap. IV. Secţiunea h: J.C. Whitcomb and H.M. Morris (ed.), The Genesis Flood,
1969; ANET, p. 72-99, 104-106; DOTT, p. 17-26. Section i: O.T. Allis, The
Five Books of Moses, 1943, p. 95-99; G. Ch. Aalders, A Short
Introduction to the Pentateuch, 1949, p. 45-47. Section j: M.E.L. Mallowan,
Iraq 26, 1964, p. 62-82; R.L. Raikes, Iraq 28, 1966, p. 52-63.
Secţiunea k: J.K. Charlesworth, The Quaternary Era, 2, 1957, p. 614-619.
T.C.M.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu