lapte



LAPTE (ebr. halab; gr. gala). Laptele a făcut parte din hrana evreilor încă din vremurile patriarhale şi acolo unde a existat lapte din belşug (Isaia 7:22) oamenii au putut savura delicateţea smântânii şi untului (ebr. hem’a, „unt"). De aici vine atracţia ţării Canaan ca şi ţara în care curge lapte şi miere (Exod 3:8), deoarece abundenţa laptelui era un indiciu al păşunilor disponibile. halab poate fi lapte de vacă sau de oaie (Deuteronom 32:14; Isaia 7:22), de capră (Proverbe 27:27) şi poate, în vremurile patriarhale, lapte de cămilă (Geneza 32:15). Laptele era păstrat în găleţi (dacă aceasta este traducerea corectă a termenului din Iov 21:24) şi în burdufuri de piele (Judecători 4:19), din care putea fi turnat cu uşurinţă ca o băutură răcoritoare pentru străini (Geneza 18:8) sau pentru a fi servită la masă (Ezechiel 25:4). Laptele este menţionat frecvent alături de miere şi vin (Geneza 49:12; Isaia 55:1; Ioel 3:18), cu care probabil că era amestecat uneori ca o delicatesă (Cântarea Cântărilor 5:1). Expresia: „Miere şi lapte se află sub limba ta" (Cântarea Cântărilor 4:11) se referă la o conversaţie drăgăstoasă cu un om iubit.

Sensul metaforic folosit pentru a descrie ţara Canaan a fost menţionat deja; Egiptul a fost descris în aceiaşi termeni de israeliţii amărâţi de anii de pribegie (Numeri 16:13). În altă parte apare ca un simbol al prosperităţii şi abundenţei (Isaia 60:16; Ioel 3:18) şi de aceea nu este surprinzător că iudaismul de mai târziu l-a comparat cu Tora. Kimchi spune despre Isaia 55:1: „La fel cum laptele hrăneşte un copil, tot aşa legea hrăneşte sufletul". Aceasta este o expresie similară cu cea folosită în NT cu privire la noii convertiţi care sunt îndemnaţi să dorească „laptele duhovnicesc şi curat" (1 Petru 2:2), deşi Pavel duce metafora mai departe şi afirmă că laptele nu este o mâncare potrivită pentru ucenicii maturi (1 Corinteni 3:2; cf. Evrei 5:12 ş.urm.).

Interdicţia mozaică ciudată de a nu fierbe un ied în laptele mamei sale (Exod 23:19; 34:26; Deuteronom 14:21) probabil că se referă la un ritual canaanit. Pe baza acestui verset, însă, a fost elaborat întregul sistem de legi dietetice evreieşti care interzic consumarea laptelui la orice masă la care se consumă carne; separarea între aceste două categorii de alimente este atât de mare încât evreii ortodocşi impun folosirea unor vase şi instrumente de bucătărie separate pentru pregătirea şi gătirea mâncărurilor cu lapte şi a celor cu carne.

J.B.Tr.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Cele mai citite articole: