Vă recomandăm:

Vă recomandăm:

A B C D E F G H I Î J L M N O P R S Ş T Ţ U V Z

Iconia


ICONIA. O cetate din Asia Mică menţionată în Faptele Apostolilor 13:51; 14:1, etc. şi 2 Timotei 3:11 ca fiind scena suferinţelor lui Pavel, iar în Faptele Apostolilor 16:2 este locul unde a fost Timotei a fost vorbit de bine. Fiind situată la marginea podişului, regiunea era udată bine şi era productivă şi bogată. La început a fost frigiană, numele ei fiind Kawania: religia a rămas frigiană până în vremea romanilor; locuitorii se închinau unei zeiţe mame care avea preoţi eunuci. După ce a fost pentru o vreme cetatea cea mai importantă din Licaonia şi a trecut printr-o serie de schimbări politice în cele din urmă a fost inclusă în regatul Galatiei şi puţin mai târziu în provincia romană Galatia. Faima şi prestigiul ei au crescut mult sub stăpânirea romană: Claudius a onorat cetatea cu titlul Claudiconium, iar sub Hadrian a devenit colonie onorifică (deoarece aici nu s-au stabilit italieni). În vremurile NT a menţinut sistemul de conducere al cetăţilor eleniste, puterea juridică a adunării fiind investită în doi magistraţi care erau numiţi pe termen de un an.

Deşi pasajul din Faptele Apostolilor 14, este scurt, el dă prilej la mai multe interpretări diferite. Aşa-numitul Text Apusean implică două atacuri împotriva lui Pavel, unul făţiş şi al doilea mai subtil, după care apostolul a trebuit să fugă. Sunt menţionate două categorii de lideri evrei: „mai marii sinagogii" şi „domnitorii", o distincţie care poate fi justificată din punct de vedere epigrafic. Textul din Codex Vaticanus şi documentele înrudite conţin un pasaj mai dificil în care se înţelege că a fost un singur atac de durată mai lungă. Aici domnitorii din v. 5 pot fi identificaţi în mod mai plauzibil cu magistraţii cetăţii, aşa cum sugerează Ramsay; până în prezent nu s-a stabilit dacă textul Uncial Vechi este o prescurtare neadecvată sau dacă Textul Apusean a încercat să corecteze un text care s-ar putea să fi fost alterat.

Iconia este scena unei întâmplări binecunoscute din Apocrife, întâmplarea cu Pavel şi Tecla, conţinută în Faptele lui Pavel. În afară de existenţa puţin îndoielnică a unui martir timpuriu cu acest nume, nu există în întâmplare un conţinut istoric bine definit.

BIBLIOGRAFIE
Comentarii despre Fapte in loc., în special BC 3, p. 129-132; 4, p. 160-162; W. M. Ramsay, Cities of St. Paul, 1907, partea a iv-a.

J.N.B.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Cele mai citite articole: