Filip



FILIP (gr. phillippos, „iubitor de cai"). Scriitorii NT menţionează patru persoane care poartă acest nume.

1. Un fiu al lui Irod cel Mare şi Mariamne, fiica lui Simon, marele preot. Pentru o vreme el a fost ales să-l urmeze la tron pe Antipater (Josephus, Ant., 17. 53), dar acest aranjament a fost revocat de testamente întocmite mai târziu şi el a trăit ca un cetăţean de rând. A. H. M. Jones (The Herods of Judea, 1938, p. 176n.) susţine că numele lui a fost Irod, nu Filip. (Josephus, Ant. 18. 137, îl numeşte Irod, dar atât de mulţi membri ai familiei *Irod purtau acest nume încât era aproape obligatoriu să aibă încă un nume.) Soţia sa, *Irodiada, mama lui Salome, l-a părăsit ca să trăiască cu Irod Antipa, fratele vitreg al lui Filip (Matei 14:3; Marcu 6:17; Luca 3:19).

2. Un fiu al lui Irod cel Mare de la a cincea sa soţie, Cleopatra din Ierusalim; Josephus, Ant. 17. 21 spune că acest Filip a fost crescut la Roma. Prin decizia lui Cezar August cu privire la testamentul controversat al lui Irod, Filip a primit tetrarhia Galauntis, Trachonitis, Auranitis, Batanaea (Jos.) şi Iturea (Luca 3:1). El a domnit 37 de ani, până la moartea sa în iarna anului 33/34 d.Cr. şi s-a deosebit de rudele sale prin faptul că a domnit cu cumpătare şi dreptate (Josephus, Ant. 18. 106). La moartea sa teritoriul a fost indus în provincia Siria până în anul 37 d.Cr. când împăratul Gaius Caligula l-a dat lui Agripa (Irod din Faptele Apostolilor 12:1,19-23), fiul lui Aristobulus şi nepotul lui Irod şi Mariamne. Filip a reconstruit Panias (localitatea modernă Banyas) şi a numit cetatea Cezarea lui Filip (Matei 16:13; Marcu 8:27) cât şi Betsaida Iulia (Josephus, Ant. 18.28; BJ 2. 168); amândouă aceste nume indică simpatia sa pro-romană. El a fost cel dintâi prinţ evreu care a imprimat capul împăraţilor romani pe monedele sale. El s-a căsătorit cu Salome, fiica *Irodiadei, şi nu a avut copii (Josephus, Ant. 18.137).

3. Filip apostolul a fost chemat să-L urmeze pe Isus a doua zi după chemarea lui Andrei şi Simon; el a avut un rol important în aducerea lui Natanael ca să-L urmeze pe Isus (Ioan 1:43-46). Era din *Betsaida (Ioan 1:44): aceasta era Betsaida Galileii (Ioan 12:21), cetatea natală a lui Andrei şi Simon, şi se crede că a fost un sat de pescari pe malul de V al lacului. În listele de apostoli din Matei 10:3; Marcu 3:14; Luca 6:14 este al cincilea în ordinea apostolilor şi Bartolomeu este al şaselea; în Faptele Apostolilor 1:13 este al cincilea, dar Toma este al şaselea. Singurele texte care îl menţionează în NT ne spun despre incapacitatea lui de a sugera lui Isus cum să hrănească pe cei 5.000 (Ioan 6:5), aducerea grecilor la Isus (Ioan 12:21 ş.urm.) şi cererea adresată lui Isus de a-L vedea pe Tatăl (Ioan 14:8). Papias 2.4 se referă la el ca fiind unul dintre presbyteroi (vezi mai jos).

4. Filip a fost unul dintre cei „Şapte" care au fost aleşi ca slujitori (primii *„diaconi") ai bisericii din Ierusalim (Faptele Apostolilor 6:5). În urma persecuţiei bisericii care a urmat după martirizarea lui Ştefan, el a dus Evanghelia în Samaria, unde lucrarea lui a fost binecuvântată (Faptele Apostolilor 8:5-13) şi apoi a fost trimis spre S, pe drumul care duce de la Ierusalim la Gaza, ca să-l conducă la Cristos pe famenul etiopian (Faptele Apostolilor 8:26-38). După acest incident el a fost dus de Duhul la Azot, cetatea filisteană Aşdod, şi de acolo a desfăşurat o lucrare itinerantă până când a ajuns la portul Cezarea (Faptele Apostolilor 8:39-40), unde se pare că s-a stabilit (Faptele Apostolilor 21:8). El a fost cunoscut ca „evanghelistul", probabil pentru a-l distinge de Filip apostolul (3., mai sus), şi a avut patru fiice care erau profeţesc (Faptele Apostolilor 21:9). Luca face eforturi aici ca să facă distincţie între Filip evanghelistul şi Filip apostolul. Eusebius (EH 3. 31; 5:24) citează de două ori pe Polycratea care se referă la Filip, „unul dintre cei doisprezece apostoli" şi două fete fecioare în vârstă care au fost îngropate la Hierapolis, iar o altă fiică a fost îngropată la Efes. Poate că aceasta a fost menţionată în 3. 30 (un citat din Clement din Alexandria, care s-ar putea să folosească aici pluralul într-un sens vag), unde ni se spune că s-a căsătorit. Papias este citat de asemenea (EH 3.39), cu afirmaţia că „apostolul Filip" şi fiicele sale au trăit la Hierapolis şi fiicele sale i-au furnizat informaţii. Un citat din Dialogul lui Gaius şi Proclus, în Eus. EH 3.31, care afirmă că mormântul lui Filip şi al celor patru fiice ale sale care au profeţit poate fi văzut la Hierapolis, este urmat de o referire la Faptele Apostolilor 21:8-9, şi arată că istoricul a făcut confuzie între Filip apostolul şi Filip evanghelistul. Este foarte probabil ca atât apostolul cât şi evanghelistul să fi avut fiice şi acest fapt a putut duce la confuzie. Lightfoot (Colossians, p. 45 ş.urm.) are probabil dreptate când susţine că Filip apostolul este cel care a murit la Hierapolis.

Papirusurile descoperite la Nag Hammadi (*CHENOBOSKION) au scos la lumină o scriere apocrifă: Evanghelia după Filip; vezi R. McL. Wilson, The Gospel of Philip, 1962.

D.H.W.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Cele mai citite articole: